Zloże w Nietulisku

Złoże w Nietulisku jest niejednolite i wykazuje znaczne różnice cech fizycznych w poszczególnych poziomach wyrobiska. Stąd powstała różnorodność opinii o przydatności tej skały do celów budowlanych. Niewątpliwie nie należy jej stosować na posadzki, stopnie, cokoły i partie przyziemne budynków, natomiast na pionowych okładzinach elewacji, wykonanych bez wyskoków i płaszczyzn poziomych, kamień ten wykazuje dostateczną odporność na wpływy czynników atmosferycznych. Z piaskowca nietuliskiego wykonano w Warszawie elewacje tzw. ”domu kopniętego na rogu ul. Królewskiej i Krakowskiego Przedmieścia. Zastosowanie tego kamienia na partie przyziemne tara- su od ul. Królewskie j było błędem, dla każdego dzisiaj widocznym. Cechy techniczne piaskowca z Nietuliska są następujące: ciężar objętościowy 1,900, wytrzymałość na ściskanie 200 – 270 kG/cm 2 , nasiąkliwość 12,5% wagowo, ścieralność na tarczy Boehmego wagowo 4,7-cm3/cm2. Wymiary standardowych bloków 1,40 x 0.75 x 0,60. Dalsze łomy tego okręgu to Krynki i Doły Biskupie. Krynki są położone mniej więcej w połowie drogi między Wąchockiem i Ostrowcem Świętokrzyskim i są eksploatowane w miarę zapotrzebowania. Skała składa się z drobnoziarnistego piaskowca o cechach zbliżonych do piaskowca z Nietulisk. Kamieniołom w Dołach Biskupich odległy o 6 km od stacji kolejowej Kunów zawiera drobnoziarnisty piaskowiec o wyraźnie żółtym zabarwieniu i spoiwie krzemionkowo-ilastym. Cechy techniczne: ciężar objętościowy 2,06, wytrzymałość na śc iskanie 450-500 kG/cm 2 , nasiąkliwość 6, 80J wagowo. Wymiary standardowe bloków 1,50 x 0,75 x 0,40 m. Rejon Dolnego Śląska, w którym poznaliśmy już liczne skały magmowe, obfituje również i w złoża piaskowcowe. Z licznych kamieniołomów, znajdujących się na tym terenie zaledwie kilkanaście jest eksploatowanych na skalę przemysłową, Są to kamieniołomy w których urządzenia techniczne ocalały po ostatniej wojnie. [więcej w: projektowanie wnętrz, beton architektoniczny, projektowanie wnętrz Kraków ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Przeczytaj też:
Wynika z tego, ze ciezar powinien byc traktowany jako czynnik dodatkowy do znacznie wazniejszego warunku, jakim jest sztywnosc konstrukcji.

Wynika z tego, że ciężar powinien być traktowany jako czynnik dodatkowy do znacznie ważniejszego warunku, jakim jest sztywność konstrukcji. Można uzyskać znaczną sztywność mostu bez nadmiernego zwiększenia jego ciężaru, ale zapewniając przestrzenną współpracę wszystkich elementów konstrukcji i stosując liny lub kable odciągające, zamocowane zarówno nad – jak i pod pomostem, wykonane tak, jak główne kable […]

Skrzyżowania wielopoziomowe arterii ulicznych i innych

Bardziej aktualnym dla miasta nowoczesnego jest skrzyżowanie dwóch arterii ulicznych na dwóch odmiennych poziomach. Bardziej aktualnym—gdyż te wspomniane niezwykłe trudności zdarzają się, na szczęście tylko w kilku wielomilionowych organizmach urbanistycznych na kuli ziemskiej, i bardziej życiowa sprawą, gdyż obejmuje wielkie pole zadań, począwszy od skrzyżowania wiejskiej drogi z linią kolei normalnotorowej lub elektrycznej kolejki szybkobieżnej, […]

Budowa jezdni poziomowej

Poziom główny obejmuje ruch pieszy i kołowy. Poziom górny obejmuje instalacje i przewody elektryczne, oświetleniowe, często telefoniczne, przewody robocze tramwajów itd. Poziom dolny mieści przewody kanalizacji, wodociągów, elektryczne, gazowe, telefoniczne i inne. Zbytnie natężenie ruchu w poziomie głównym prowadzi konsekwentnie do rozczłonkowania go i przeprowadzenia pewnych jego grup do innych poziomów. Tak powstał w początku […]

DevURL
Partnerzy serwisu: