Zaden matematyk czy statyk nie oczekiwal niezwyklego zachowania sie mostu Tacoma, które doprowadzilo do jego katastrofy.

Żaden matematyk czy statyk nie oczekiwał niezwykłego zachowania się mostu Tacoma, które doprowadziło do jego katastrofy. Dziś w wyniku badań wiadomo, że prędkości wiatrów, które mogą wywołać drgania mostów wiszących, zależą od częstotliwości drgań własnych konstrukcji. Most z długim przęsłem, charakteryzujący się niską częstotliwością własną, jest bardziej wrażliwy na obciążenie wiatrem. Konstruktor słynnych mostów amerykańskich: Brooklyn Bridge oraz przez rzeki Niagara i Ohio – J. A. Roebling (1806-1869), w czasie przekazania do eksploatacji mostu wiszącego przez Niagarę w 1853 r. stwierdził, że a bezpieczeństwie tego mostu decydują: jego ciężar, dźwigary, stężenia i kable odciągające. Przez odpowiednie stosowanie tych elementów można uzyskać dowolny stopień sztywności i wytrzymałości na dynamiczne działanie obciążeń użytkowych, sztormów i huraganów. Podkreślił z naciskiem, że żaden most wiszący nie jest bezpieczny, o ile nie są uwzględnione te czynniki. Wykaz katastrof stanowi ostrzeżenie przed stosowaniem zbyt lekkich konstrukcji, które mogą być po prostu zdmuchiwane przez wiatr. Znaczny ciężar mostu jest warunkiem zasadniczym dla osiągnięcia dużej sztywności obiektu. Jeżeli jednak sztywność ma być zapewniona głównie przez ciężar, to łatwo może dojść do katastrofy. Bowiem silny wiatr działając na zawieszoną konstrukcję nawet ciężką, ale o zbyt małej sztywności, wywołuje serię falistych drgań, które rozchodzą się od środka przęsła jednakowa w obie strony mostu. Falowanie konstrukcji może narosnąć do takiego stopnia, że stałe parcie wiatru wywołuje siły większe niż wytrzymałość kabli. Dlatego, chociaż ciężar pomostu jest bardzo istotnym czynnikiem odporności na działanie wiatru, to sam nie może zapobiec katastrofie. [patrz też: projektant wnętrz, Przeprowadzki mieszkań, projektowanie wnętrz Kraków ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: projektant wnętrz projektowanie wnętrz Kraków Przeprowadzki mieszkań

Przeczytaj też:
Wapień pińczowski

Wapień pińczowski stosowany jest w budownictwie mieszkaniowym jako materiał konstrukcyjny. Miejscowe zakłady obróbki kamienia produkują bloczki (kształtki) wielocegłowe, które stosowane są w budownictwie mieszkalnym, ze względu na mały ciężar objętościowy i własności techniczne zbliżone do własności termicznych cegły. Wapień Karsy, stacja kolejowa Łasice, odległe o 5 km od kamieniołomu. Wapień z okresu górnej kredy, drobnoziarnisty […]

most byl przeciazony

Zdaniem innych specjalistów most nie był przeciążony, ale mogły występować obciążenia powtarzalne powodujące drgania, zauważane zresztą przez użytkowników mostu. Jeżeli drgania takie trwały przez dłuższy czas, to przy istnieniu koncentracji naprężeń spowodowanej korozją mogło nastąpić zmęczenie metalu i jego krystalizacja. Być może, że podpora była podmyta, jednakże wtedy raczej nie nastąpiłoby nagłe załamanie mostu. Jest […]

Rozluznieniu gruntów wskutek trzesienia ziemi czesto towarzyszy zapadanie sie dróg dojazdowych i nasypów

Rozluźnieniu gruntów wskutek trzęsienia ziemi często towarzyszy zapadanie się dróg dojazdowych i nasypów. Rozluźniony grunt napierając na ściany oporowe i przyczółki przemieszczą je, albo usuwając się, pozostawia głębokie wyrwy za tymi budowlami i powoduje ich osunięcie wskutek braku oparcia o zasypkę. Zdarza się, że przyczółki wystają ponad nawierzchnię tworząc jakby poprzeczną ścianę, co bywa przyczyną […]

DevURL
Partnerzy serwisu: