Zaden matematyk czy statyk nie oczekiwal niezwyklego zachowania sie mostu Tacoma, które doprowadzilo do jego katastrofy.

Żaden matematyk czy statyk nie oczekiwał niezwykłego zachowania się mostu Tacoma, które doprowadziło do jego katastrofy. Dziś w wyniku badań wiadomo, że prędkości wiatrów, które mogą wywołać drgania mostów wiszących, zależą od częstotliwości drgań własnych konstrukcji. Most z długim przęsłem, charakteryzujący się niską częstotliwością własną, jest bardziej wrażliwy na obciążenie wiatrem. Konstruktor słynnych mostów amerykańskich: Brooklyn Bridge oraz przez rzeki Niagara i Ohio – J. A. Roebling (1806-1869), w czasie przekazania do eksploatacji mostu wiszącego przez Niagarę w 1853 r. stwierdził, że a bezpieczeństwie tego mostu decydują: jego ciężar, dźwigary, stężenia i kable odciągające. Przez odpowiednie stosowanie tych elementów można uzyskać dowolny stopień sztywności i wytrzymałości na dynamiczne działanie obciążeń użytkowych, sztormów i huraganów. Podkreślił z naciskiem, że żaden most wiszący nie jest bezpieczny, o ile nie są uwzględnione te czynniki. Wykaz katastrof stanowi ostrzeżenie przed stosowaniem zbyt lekkich konstrukcji, które mogą być po prostu zdmuchiwane przez wiatr. Znaczny ciężar mostu jest warunkiem zasadniczym dla osiągnięcia dużej sztywności obiektu. Jeżeli jednak sztywność ma być zapewniona głównie przez ciężar, to łatwo może dojść do katastrofy. Bowiem silny wiatr działając na zawieszoną konstrukcję nawet ciężką, ale o zbyt małej sztywności, wywołuje serię falistych drgań, które rozchodzą się od środka przęsła jednakowa w obie strony mostu. Falowanie konstrukcji może narosnąć do takiego stopnia, że stałe parcie wiatru wywołuje siły większe niż wytrzymałość kabli. Dlatego, chociaż ciężar pomostu jest bardzo istotnym czynnikiem odporności na działanie wiatru, to sam nie może zapobiec katastrofie. [patrz też: projektant wnętrz, Przeprowadzki mieszkań, projektowanie wnętrz Kraków ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Polecamy rowniez:
Przeczytaj też:
Budowa jezdni poziomowej

Poziom główny obejmuje ruch pieszy i kołowy. Poziom górny obejmuje instalacje i przewody elektryczne, oświetleniowe, często telefoniczne, przewody robocze tramwajów itd. Poziom dolny mieści przewody kanalizacji, wodociągów, elektryczne, gazowe, telefoniczne i inne. Zbytnie natężenie ruchu w poziomie głównym prowadzi konsekwentnie do rozczłonkowania go i przeprowadzenia pewnych jego grup do innych poziomów. Tak powstał w początku […]

Mieszanki te mozna rozpatrywac jako uklady strukturalne

Wiadome jest, iż w zakładach prefabrykacji w coraz większym stopniu stosowane są mieszanki betonowe o niższych stopniach ciekłości. Mieszanki te można rozpatrywać jako układy strukturalne, tj. tworzące struktury przestrzenne, które nie zmieniają się pod wpływem siły ciężkości. Układy te dla swojej zmiany wymagają przyłożenia określonej energii. Wpływ tej energii na mieszankę wyraża się tym, że […]

Srednia normowa wytrzymalosc betonu po 28 dniach miala byc 42 MPa

W związku z realizacją planów budowlanych został tam przeznaczony do rozbiórki trójprzęsłowy most South Bank z betonu sprężonego, rozpiętości: 23+39+23 [m] (R. Hammond, 1958). Uzyskano możliwość zbadania konstrukcji pod obciążeniem wynoszącym od 150 do 200°/0 nośności projektowej oraz ustalenia nośności krytycznej mostu. Siła sprężająca każdego z 24 kabli 12-splotowych wynosiła 300 kN. Średnia normowa wytrzymałość […]

DevURL
Partnerzy serwisu: