Zaden matematyk czy statyk nie oczekiwal niezwyklego zachowania sie mostu Tacoma, które doprowadzilo do jego katastrofy.

Żaden matematyk czy statyk nie oczekiwał niezwykłego zachowania się mostu Tacoma, które doprowadziło do jego katastrofy. Dziś w wyniku badań wiadomo, że prędkości wiatrów, które mogą wywołać drgania mostów wiszących, zależą od częstotliwości drgań własnych konstrukcji. Most z długim przęsłem, charakteryzujący się niską częstotliwością własną, jest bardziej wrażliwy na obciążenie wiatrem. Konstruktor słynnych mostów amerykańskich: Brooklyn Bridge oraz przez rzeki Niagara i Ohio – J. A. Roebling (1806-1869), w czasie przekazania do eksploatacji mostu wiszącego przez Niagarę w 1853 r. stwierdził, że a bezpieczeństwie tego mostu decydują: jego ciężar, dźwigary, stężenia i kable odciągające. Przez odpowiednie stosowanie tych elementów można uzyskać dowolny stopień sztywności i wytrzymałości na dynamiczne działanie obciążeń użytkowych, sztormów i huraganów. Podkreślił z naciskiem, że żaden most wiszący nie jest bezpieczny, o ile nie są uwzględnione te czynniki. Wykaz katastrof stanowi ostrzeżenie przed stosowaniem zbyt lekkich konstrukcji, które mogą być po prostu zdmuchiwane przez wiatr. Znaczny ciężar mostu jest warunkiem zasadniczym dla osiągnięcia dużej sztywności obiektu. Jeżeli jednak sztywność ma być zapewniona głównie przez ciężar, to łatwo może dojść do katastrofy. Bowiem silny wiatr działając na zawieszoną konstrukcję nawet ciężką, ale o zbyt małej sztywności, wywołuje serię falistych drgań, które rozchodzą się od środka przęsła jednakowa w obie strony mostu. Falowanie konstrukcji może narosnąć do takiego stopnia, że stałe parcie wiatru wywołuje siły większe niż wytrzymałość kabli. Dlatego, chociaż ciężar pomostu jest bardzo istotnym czynnikiem odporności na działanie wiatru, to sam nie może zapobiec katastrofie. [patrz też: abakus koszalin, zabrzańska spółdzielnia mieszkaniowa, folia ratunkowa ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: abakus koszalin folia ratunkowa zabrzańska spółdzielnia mieszkaniowa

Polecamy rowniez:
Przeczytaj też:
Arteria podziemna, tunelowa

Mówiąc o przekształcaniu i unowocześnianiu sieci komunikacyjnych miast wielkich i największych nie możemy pominąć najnowszego typu arterii, tj. arterii podziemnej, tunelowej. Celem jej jest przeprowadzenie szybkiego ruchu kołowego w najważniejszych i najbardziej obciążonych kierunkach sieci ulicznej, z pominięciem wszelkich przeszkód związanych z nieracjonalnym układem ulic, częstych skrzyżowań i zbyt wąskich przekrojów ulicznych wieku XIX. W […]

Architektura: Raft “4U” – Cafe Restaurant / Studio Alfirevic

Dzięki uprzejmości Studio Alfirevic Główny pomysł na Raft. 4U. restauracja kawiarnia miała stworzyć przyjemne otoczenie, takie jak przebywanie w cieniu drzewa, ale także nad wodą. Zaprojektowana przez Studio Alfirevica tratwa stanowi przedłużenie brzegu rzeki. Przestrzeń atrium jest centralnym motywem, z elementami środowiska naturalnego, takimi jak brzoza, kamień, trawa itp.

Spekania wystepuja w wiekszosci mostów stalowych

Spękania występują w większości mostów stalowych, nawet starannie przeglądanych i w których na bieżąco są naprawiane uszkodzenia. Większość spękań jest wynikiem procesu wytwarzania stali, ale powstaje w związku z łączeniem elementów konstrukcji, np. przy przebijaniu lub wierceniu otworów albo przy spawaniu. Drobne uszkodzenia zwiększają się wskutek zmęczenia materiału i mogą osiągnąć wymiary krytyczne. Spękania kruche […]

DevURL
Partnerzy serwisu: