Skrzyżowania na dwóch poziomach

W normalnym poziomie miasta dodatni wynik przy skrzyżowaniach zależy od układu ich w możliwie dużych odstępach oraz od małej ilości rozgałęzień. Odmienny rodzaj rozwiązań dają skrzyżowania na dwóch poziomach. Kształtują się one w sposób prosty, o ile mają być w nich przeprowadzone tylko dwa kierunki; komplikują się natomiast bardzo znacznie, o ile mają dać połączenia we wszystkich kierunkach bez skrzyżowania pojazdów jadących w kierunkach przeciwnych. Przy decyzji, która z linii ma pozostać na poziomie normalnym, a która ma ją wyminąć górą lub dołem, należy się kierować wymaganiami kompozycji krajobrazowej oraz względami technicznymi i gospodarczymi. Oczywiście, w większości wypadków linia bardziej elastyczna powinna się dostosować do linii mniej elastycznej. Zatem: kolejka do kolei normalnotorowej, arteria uliczna do kolejki, ruch pieszy do ruchu kołowego w ulicy. Różnice poziomów, które należy uzyskać dla przeprowadzenia jednej linii nad drugą, są różne. Kolej normalnotorowa wymaga około 6 metrów, kolejki elektryczne i tramwaje metrów, arterie uliczne około 4,5 metrów zależności od typu pojazdów; dla ruchu pieszego wystarcza 2,5 metrów. Na ogól wiec najkorzystniej jest prowadzić linie o przekroju niższym pod linią wymagającą przekroju wyższego. Poza samą wysokością wpływa tu elastyczność linii w poziomie i pionie, a więc stosowanie ramp o większych spadkach i luków o małych promieniach. Należy pamiętać, że konieczne zwykle przy skrzyżowaniach rampy wpływają ujemnie na możność zabudowy i urządzenia terenów przylegających i wywołują szereg komplikacji poziomowych. Powodują przy tym potrzebę zawiłych nieraz i kosztownych konstrukcji pomocniczych. Komplikacje te wzrastają w stosunku do długości i wysokości ramp. Wysokość ramp jest bezsprzecznie wynikiem tych minimalnych przekrojów, któreśmy wyżej podali i które są uzależnione od ustalonej już i rozpowszechnionej wysokości taboru kolejowego, tramwajowego, autobusów itd. [patrz też: aranżacje i wyposażenie wnętrz, aranżacje i wyposażenie wnętrz projektowanie, aranżacje i wyposażenie wnętrz wnętrz ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Przeczytaj też:
Trochę uśmiechu

Uśmiech jest najkrótszą drogą do ludzkich serc i szczęścia. Ta prawda od wieku kształtuje relacje międzyludzkie. W szarej rzeczywistości, nękani różnymi kłopotami niewiele mamy okazji do uśmiechania się. A przecież uśmiech wydłuża życie – tak przynajmniej twierdzą naukowcy. Człowiek, który często uśmiecha się ma więcej życiowej energii, jest lubiany, pewniejszy siebie, rzadziej popada w kompleksy […]

Ciekawe wzory lamp

O znaczeniu oświetlenia domu napisano bardzo wiele książek, porad i artykułów. Autorzy podkreślają, niezwykłą wagę odpowiednio dobranego światła, pokazują, jaki rodzaj oświetlenia zamontować w pokoju dziecinnym, przy biurku ucznia, w sypialni, w kuchni, w łazience, w przedpokoju, a w pokoju dziennym, a nawet w piwnicy. Obowiązują dwa rodzaje podejścia do oświetlenia wnętrz – tradycyjne i […]

Arteria podziemna, tunelowa

Mówiąc o przekształcaniu i unowocześnianiu sieci komunikacyjnych miast wielkich i największych nie możemy pominąć najnowszego typu arterii, tj. arterii podziemnej, tunelowej. Celem jej jest przeprowadzenie szybkiego ruchu kołowego w najważniejszych i najbardziej obciążonych kierunkach sieci ulicznej, z pominięciem wszelkich przeszkód związanych z nieracjonalnym układem ulic, częstych skrzyżowań i zbyt wąskich przekrojów ulicznych wieku XIX. W […]

DevURL
Partnerzy serwisu: