Rozluznieniu gruntów wskutek trzesienia ziemi czesto towarzyszy zapadanie sie dróg dojazdowych i nasypów

Rozluźnieniu gruntów wskutek trzęsienia ziemi często towarzyszy zapadanie się dróg dojazdowych i nasypów. Rozluźniony grunt napierając na ściany oporowe i przyczółki przemieszczą je, albo usuwając się, pozostawia głębokie wyrwy za tymi budowlami i powoduje ich osunięcie wskutek braku oparcia o zasypkę. Zdarza się, że przyczółki wystają ponad nawierzchnię tworząc jakby poprzeczną ścianę, co bywa przyczyną licznych wypadków drogowych. Tego rodzaju wypadki zanotowano w Japonii przy wjeździe na mosty w czasie trzęsienia ziemi. Znany jest przypadek, kiedy samochód wjechawszy na tego rodzaju próg, został wyrzucony na odległość prawie 12 m. Dlatego obecnie są umieszczane na końcach mostów krótkie pale, na których jest oparta nawierzchnia drogowa, by nie dopuścić do jej zapadnięcia. Powstaje przez to rampa, umożliwiająca wjazd na most. W podobny sposób radzi sobie Nowa Zelandia, gdzie mosty łączy się z drogami żelbetowymi płytami przejściowymi. Płyta ma pochylenie 30°: jeden jej koniec opiera się na przyczółku, drugi jest wprowadzony pod nawierzchnię. Oprócz umożliwienia dojazdu do mostu w czasie trzęsienia ziemi, takie rozwiązanie zapewnia jednocześnie równy wjazd na most, bez wyboju podrzucającego pojazdy. Na uszkodzenia są narażone :najbardziej o betonowe, podpory mostów, gdyż są mało odporne na ruchy skrętne, a beton rozsypuje się i jest wykruszany przez pręty zbrojenia. [podobne: katastrofa mostu tacoma, irsap, przekaźnik bistabilny schemat ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: irsap katastrofa mostu tacoma przekaźnik bistabilny schemat

Przeczytaj też:
Stwierdzono pózniej, ze pierwsze zalamanie nastapilo wskutek kombinacji obciazenia dynamicznego oraz obluzowania sie 2-3 kotwic, które znajdowaly sie w poblizu ruchomej czesci mostu.

Pozostałe 12 pontonów zatonęło kolejno w ciągu 10 minut. W szczycie sztormu prędkość wiatru dochodziła do 140 km/h, a w podmuchach osiągnęła 160 km/h. Kiedy w 1961 r. oddawano most do użytku, już wówczas wyrażano, obawy, że dynamiczne działanie dużej fali może spowodować jego zniszczenie. Stwierdzono później, że pierwsze załamanie nastąpiło wskutek kombinacji obciążenia dynamicznego […]

Drobiazgi w salonie

Jeżeli mamy szczęście i nie jesteśmy skazani na mieszkanie w bloku i posiadamy domek jednorodzinny, to warto wygospodarować pomieszczenie, które będzie pełniło funkcję reprezentacyjną. Takimi miejscem jest salon – lokum przeznaczone do popołudniowego i wieczornego wypoczynku. Dekoratorzy wnętrz przestrzegają przed gromadzeniem zbyt wielu przedmiotów w salonie. Zbyt duża ilość przedmiotów męczy, sprawia, że koncentrujemy się […]

Spekania wystepuja w wiekszosci mostów stalowych

Spękania występują w większości mostów stalowych, nawet starannie przeglądanych i w których na bieżąco są naprawiane uszkodzenia. Większość spękań jest wynikiem procesu wytwarzania stali, ale powstaje w związku z łączeniem elementów konstrukcji, np. przy przebijaniu lub wierceniu otworów albo przy spawaniu. Drobne uszkodzenia zwiększają się wskutek zmęczenia materiału i mogą osiągnąć wymiary krytyczne. Spękania kruche […]

DevURL
Partnerzy serwisu: