Piaskowce kredowe

Największe znaczenie dla budownictwa mają piaskowce kredowe, występujące w dwóch głównych obszarach w ok o okolic ach Kłodzka i w okolicach Lwówka i Bolesławca. Obszar piaskowców kłodzkich zamyka się w trójkącie Polanica- Kudowa – Nowa Ruda. Są to kamieniołomy typu górskiego, w których można stosować podbierkowe urabianie skały polegające na podcinaniu wielkich monolitów skalnych, obalaniu ich przez u- sunięcie stemplowania, a następnie na dzieleniu ich na bloki żądanych wymiarów. Struktura skał średnio, drobno i gruboziarnista, spoiwo ilasto krzemionkowe, krzemionkowe lub krzemionkowo-żelazista. Kamieniołomy Radków I i Radk6w II są położone przy szosie Radków-Kudowa. W samym Radkowie znajduje się stosunkowo nowoczesny zakład obróbki kamienia z własną bocznicą kolejową. Kamieniołomy są dostatecznie wyposażone w sprzęt techniczny. Górne partie złoża są gruboziarniste, przechodząc w głąb w piaskowiec średnioziarnisty, aż do dolnych partii złota, zawierających piaskowiec drobnoziarnisty. Zabarwienie od jasnoszarego do intensywnie żółtego, przy czym jaśniejsze są raczej partie drobnoziarniste. Cechy techniczne: ciężar objętościowy 2,16; wytrzymałość na ściskanie około 480 kG/cm2, nasiąkliwof1ć 4,7% wagowo, ścieralność na tarczy Boehmego 1,00 cm3/cm2 wymiary standardowe bloków 1,60 x 1,00 x 0,70 m. Z piaskowca radkowskiego wykonano w Warszawie okładziny par- teru domu na rogu Alei Ujazdowskich i ul. Szopena oraz okładziny wieżowca Min. Komunikacji przy ul. Chałubińskiego. Kamieniołom Łężyce, obecnie uruchamiany, skała o strukturze średnio i drobnoziarnistej, barwy szarej z odcieniem niebieskim, rzadziej żółtym. Spoiwo krzemionkowe. Cechy techniczne podobne do piaskowców radkowskich, jedynie wytrzymałość na ścis- kanie dwukrotnie większa – około 840 kG/cm2. Wymiary standardowe bloków 1~60 x 1,00 x 0,60 ID. Z piaskowca tego wykonano w Warszawie tablice pamiątkowe w Miejscach Straceń w czasie okupacj i hitlerowskie, cokoły i nakrywy ogrodzenia w Ambasadzie Chińskiej na ul. Bonifraterskiej. [więcej w: projektant wnętrz, architekt slask, projektowanie ogrodów ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Przeczytaj też:
Przeznaczone do rozbiórki mosty umozliwiaja nieraz zdobycie niezwykle cennych doswiadczen

Przeznaczone do rozbiórki mosty umożliwiają nieraz zdobycie niezwykle cennych doświadczeń. Można bowiem wtedy przeprowadzać próby i badania wielkowymiarowe. Na przykład tego rodzaju badania przeprowadził Uniwersytet Tennessee (St. Zjedn. AP), obciążając do złamania 4 mosty drogowe w celu uzyskania danych o zachowaniu się całych konstrukcji. Między innymi zbadano konstrukcję dwujezdniowego mostu belkowego 4-przęsłowego (20+27+27+29 [m]), zaprojektowaną […]

Byla to najwieksza katastrofa od czasu katastrofy mostu Tacoma

Z tej metody korzystano np. w Japonii w celu ograniczenia drgań kładek dla pieszych (Wardlaw, 1980). Warto też przedstawić dużą katastrofę spowodowaną przez sztorm ,,100-lecia i wywołaną nim wysoką falę. W lutym 1979 r. wskutek ich działania zatonęła ponad połowa mostu pływającego długości 1956 m, zbudowanego przez kanał Hooda na zachód od Seattle (St. Zjedn. […]

Umiejscowienie trawnika i torowiska tramwajowego

Umiejscowienie trawnika i drzew powinno być sharmonizowane z wysokością zabudowy, z warunkami nasłonecznienia, oraz z całym krajobrazem arterii. Umieszczenie torowiska tramwajowego na jednym boku przekroju wskazane jest w tym wypadku, gdy z lewej strony arterii nie leżą zabudowania lub obszary, wymagające obsługi samochodowej, gdyż dostęp do jezdni poprzez dwa tory tramwajowe niewskazany i niebezpieczny mógłby […]

DevURL
Partnerzy serwisu: