Arteria podziemna, tunelowa

Mówiąc o przekształcaniu i unowocześnianiu sieci komunikacyjnych miast wielkich i największych nie możemy pominąć najnowszego typu arterii, tj. arterii podziemnej, tunelowej. Celem jej jest przeprowadzenie szybkiego ruchu kołowego w najważniejszych i najbardziej obciążonych kierunkach sieci ulicznej, z pominięciem wszelkich przeszkód związanych z nieracjonalnym układem ulic, częstych skrzyżowań i zbyt wąskich przekrojów ulicznych wieku XIX. W szczególności typ ten znalazł zastosowanie przy skrzyżowaniu kierunku komunikacyjnego zasadniczego z rzeką lub wysokim wzniesieniem terenow w środku miasta. Najwybitniejsze przykłady arterii ulicznej tunelowej zostały wykonane w New Yorku pod rzeką Hudson pod nazwa «Holland Tunnel», o długości pod rzeką Mersey w Liverpoolu o długości 3,4 kilometra, oraz pod rzeką Skaldą w Antwerpii o długości 2 kilometrów. Tunel liverpoolski posiada szerokości 1 r metrów dla czterech pasm pojazdów; tunel antwerpeński ma szerokość 6,75 m dla dwóch pasm jezdni. Ruch w tego rodzaju arteriach dopuszcza się tylko szybki motorowy, ruch pieszy jest wyłączony. Jeden lub dwa wąskie chodniki przeznaczone są tylko dla przejścia służbowego. Bardzo znacznym zaletom należy przeciwstawić pewne trudności techniczne, związane zawsze z przebijaniem tunelu, a przede wszystkim trudności dokładnej wentylacji, nieodzownej dla wielkiego ruchu motorowego i tysiącznych liczb samochodów, przejeżdżających przez tego rodzaju arterie podziemne. Zagadnienia te zostały wszechstronnie i całkowicie rozwiązane przez doprowadzanie pod ciśnieniem powietrza przez kanały znajdujące się pod jezdnią i odprowadzanie powietrza skażonego gazami spalinowymi przez odpowiednie kanały wyciągowe, znajdujące się w górnej części przekroju tunelowego, Załączone rysunki ilustrują dwa
przekroje arterii tunelowej: jeden z jezdnią trzypasmową o szerokości 9 m, drugi — z jezdnią dwunastometrową, czteropasmową Wszystkie trzy wspomniane tunele, obsługujące ogromny ruch motorowy wykazują jak najlepsze funkcjonowanie. Trzeba zaznaczyć, że przy planowaniu arterii tunelowej należy jej oba końce w miarę możności założyć na łukach tak, aby wyloty na światło dzienne nie były widoczne na trasie. Błyszczący bowiem przed oczami kierowcy punkt Światła dziennego Oślepia go w czasie jazdy w tunelu i dezorientuje nawet przy mocnym oświetleniu sztucznym wewnątrz tunelu. [podobne: zabrzańska spółdzielnia mieszkaniowa, zabrzańska spółdzielnia mieszkaniowa białystok, zabrzańska spółdzielnia mieszkaniowa wrocław ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: ekomis brodnica olx łuków zabrzańska spółdzielnia mieszkaniowa

Polecamy rowniez:
serwis AGD Wrocław Jedyne w swoim rodzaju grzejniki dekoracyjne chromowane teraz także w Twojej łazience maszyny pralnicze
Przeczytaj też:
Ciekawe wzory lamp

O znaczeniu oświetlenia domu napisano bardzo wiele książek, porad i artykułów. Autorzy podkreślają, niezwykłą wagę odpowiednio dobranego światła, pokazują, jaki rodzaj oświetlenia zamontować w pokoju dziecinnym, przy biurku ucznia, w sypialni, w kuchni, w łazience, w przedpokoju, a w pokoju dziennym, a nawet w piwnicy. Obowiązują dwa rodzaje podejścia do oświetlenia wnętrz – tradycyjne i […]

Wibrowanie polega na przekazywaniu na mieszanke betonowa drgan o znacznej czestotliwosci za pomoca specjalnych urzadzen, których zródla drgan zwane sa wibratorami

Wibrowanie Pojęcia podstawowe. Wibrowanie polega na przekazywaniu na mieszankę betonową drgań o znacznej częstotliwości za pomocą specjalnych urządzeń, których źródła drgań zwane są wibratorami. Zależnie od typu wibratora oraz przyjętej technologii praktycznie stosuje się drgania o częstotliwości od 3000 do 18000 min-l. Proces zagęszczania przez wibrowanie prowadzi do wytwarzania pewnej energii, która wywołuje przezwyciężanie sił […]

Konstrukcje skrzyżowań

Mogłyby one ulec zmianie przy wprowadzeniu nowego odpowiedniego typu wagonów, na przykład w tych miastach, w których zamierzona jest budowa sieci lub choćby pojedyńczych linii «Metro», wybiegających z tunelu do wykopu lub na poziom normalny w dzielnicach luźniej zabudowanych. W tym wypadku zastosowanie profilu 0 2,8 m wysokości znacznie ułatwiłoby wszystkie omawiane tu konstrukcje skrzyżowań. […]

DevURL
Partnerzy serwisu: