Skrzyżowanie arterii jednopoziomowej

E. Węzły komunikacyjne, a więc skrzyżowania arterii stanowią w całości sieci ulicznej miasta punkty najtrudniejsze do rozwiązania. W szczególności jeżeli się zważy, że w miastach istniejących skrzyżowania te są już przeważnie ustalone i w niektórych tylko wypadkach można ich braki naprawić lub dostosować cały układ sieci do potrzeb nowoczesnego ruchu ulicznego. Skrzyżowania arterii najczęściej spotykane kształtują się zwykle według schematów tu przytoczonych. Sa to skrzyżowania trójramienne, czteroramienne i wieloramienne. Skrzyżowanie trójramienne arterii powoduje trzy punkty kolizji, przyjmując, że ruch odbywa się tylko na jednym pasmie jezdni w każdym kierunku. Widzimy, że przy tym samym założeniu skrzyżowanie czteroramienne, najczęściej zresztą spotykane 1 niemal nieodzowne w dobrze skomponowanym planie miejskim wykazuje już 16 punktów kolizji. Skrzyżowanie pięcioramienne powoduje już pięćdziesiąt punktów kolizji, a więc, praktycznie rzecz biorąc tworzy nierozwikłany chaos w ruchu ulicznym. Fakt ten wskazuje na konieczność unikania tego rodzaju węzłów komunikacyjnych, względnie na potrzebę odmiennego ukształtowania ruchu na tego rodzaju skrzyżowaniach. Rozwiązanie tego zadania następuje w postaci skrzyżowania wirowego, założonego na dostatecznie dużej przestrzeni i zapewniającego płynność i bezpieczeństwo ruchu. Oczywiście wspomniane tu komplikacje ruchu spotęgują się znacznie, jeżeli przyjmiemy nie jedno, lecz dwa lub trzy pasma ruchu w każdym kierunku, to znaczy jedno lub dwa pasma pojazdów i tramwaj lub autobus, co właśnie zwykle ma miejsce w ruchliwych arteriach wielkomiejskich.
Skrzyżowania wirowe należy wprowadzić bezsprzecznie w tych wszystkich wypadkach, gdy ruch w arteriach krzyżujących się jest intensywny i mieści sie w jednym pasmie, a tym bardziej jeżeli płynie dwoma pasmami. Przy tym należy stwierdzić, że celowość ruchu wirowego wymaga pewnej minimalnej wielkości centralnej wysepki na placu, dookoła której pojazdy zataczają łuki. [hasła pokrewne: aranżacja wnętrz, aranżacja wnętrz projektowanie, aranżacja wnętrz wnętrz ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: aranżacja wnętrz architektura wnętrz mała architektura

Przeczytaj też:
Dolomit libiążski

Cechy techniczne: ciężar objętościowy 2,69; wytrzymałość na ściskanie 612 kG/cm2, nasiąkliwość 1,9% wagowo; ścieralność na tarczy Boehmego 0,28 cm3/cm2; odporność na zamrażanie – zupełna. Standardowe wymiary bloków: 1,20 x 0,70 x 0,50 m. W Warszawie wykonano z dolomitu libiążskiego okładziny łączników między budynkami RIDM. Dolomit z lmielina. Kamieniołom położony jest w odległości 2 km od […]

Typowy przekrój ulicy mieszkaniowej

Typowy przekrój ulicy mieszkaniowej z obustronnymi przedogródkami, jezdnia o szerokości 4,50 mtr. mieści dwa pasma dla niezbyt wielkich pojazdów, dla ruchu dwukierunkowego lub, co jest bardziej racjonalne, przewiduje jedno pasmo dla ruchu jednokierunkowego i jedno pasmo dla postojów pojazdów, obsługujących przylegające domy. Jeden chodnik o szerokości 1,25 m, drugi o szerokości 2,25 m. Przedogródki 0 […]

most byl przeciazony

Zdaniem innych specjalistów most nie był przeciążony, ale mogły występować obciążenia powtarzalne powodujące drgania, zauważane zresztą przez użytkowników mostu. Jeżeli drgania takie trwały przez dłuższy czas, to przy istnieniu koncentracji naprężeń spowodowanej korozją mogło nastąpić zmęczenie metalu i jego krystalizacja. Być może, że podpora była podmyta, jednakże wtedy raczej nie nastąpiłoby nagłe załamanie mostu. Jest […]

DevURL
Partnerzy serwisu: