Skrzyżowanie arterii jednopoziomowej

E. Węzły komunikacyjne, a więc skrzyżowania arterii stanowią w całości sieci ulicznej miasta punkty najtrudniejsze do rozwiązania. W szczególności jeżeli się zważy, że w miastach istniejących skrzyżowania te są już przeważnie ustalone i w niektórych tylko wypadkach można ich braki naprawić lub dostosować cały układ sieci do potrzeb nowoczesnego ruchu ulicznego. Skrzyżowania arterii najczęściej spotykane kształtują się zwykle według schematów tu przytoczonych. Sa to skrzyżowania trójramienne, czteroramienne i wieloramienne. Skrzyżowanie trójramienne arterii powoduje trzy punkty kolizji, przyjmując, że ruch odbywa się tylko na jednym pasmie jezdni w każdym kierunku. Widzimy, że przy tym samym założeniu skrzyżowanie czteroramienne, najczęściej zresztą spotykane 1 niemal nieodzowne w dobrze skomponowanym planie miejskim wykazuje już 16 punktów kolizji. Skrzyżowanie pięcioramienne powoduje już pięćdziesiąt punktów kolizji, a więc, praktycznie rzecz biorąc tworzy nierozwikłany chaos w ruchu ulicznym. Fakt ten wskazuje na konieczność unikania tego rodzaju węzłów komunikacyjnych, względnie na potrzebę odmiennego ukształtowania ruchu na tego rodzaju skrzyżowaniach. Rozwiązanie tego zadania następuje w postaci skrzyżowania wirowego, założonego na dostatecznie dużej przestrzeni i zapewniającego płynność i bezpieczeństwo ruchu. Oczywiście wspomniane tu komplikacje ruchu spotęgują się znacznie, jeżeli przyjmiemy nie jedno, lecz dwa lub trzy pasma ruchu w każdym kierunku, to znaczy jedno lub dwa pasma pojazdów i tramwaj lub autobus, co właśnie zwykle ma miejsce w ruchliwych arteriach wielkomiejskich.
Skrzyżowania wirowe należy wprowadzić bezsprzecznie w tych wszystkich wypadkach, gdy ruch w arteriach krzyżujących się jest intensywny i mieści sie w jednym pasmie, a tym bardziej jeżeli płynie dwoma pasmami. Przy tym należy stwierdzić, że celowość ruchu wirowego wymaga pewnej minimalnej wielkości centralnej wysepki na placu, dookoła której pojazdy zataczają łuki. [hasła pokrewne: budowa domów, Budowa domu, cyklinowanie parkietu ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Polecamy rowniez:
Przeczytaj też:
Arteria podziemna, tunelowa

Mówiąc o przekształcaniu i unowocześnianiu sieci komunikacyjnych miast wielkich i największych nie możemy pominąć najnowszego typu arterii, tj. arterii podziemnej, tunelowej. Celem jej jest przeprowadzenie szybkiego ruchu kołowego w najważniejszych i najbardziej obciążonych kierunkach sieci ulicznej, z pominięciem wszelkich przeszkód związanych z nieracjonalnym układem ulic, częstych skrzyżowań i zbyt wąskich przekrojów ulicznych wieku XIX. W […]

Spadki przy jezdniach

W różnych krajach spotykamy spadki przekraczające nawet przy jezdniach asfaltowanych; wymagają one bardzo sprawnego utrzymywania porządku, szybkiego usuwania śniegu i błota, posypywania żwirem w razie gołoledzi itp. środków. W każdym bądź wypadku te normy maksymalne nasuwają poważne wątpliwości pod względem bezpieczeństwa przy dużej gęstości ruchu. Przy wytyczaniu linii należy brać pod uwagę ilość i rodzaj […]

Wapień pińczowski

Wapień pińczowski stosowany jest w budownictwie mieszkaniowym jako materiał konstrukcyjny. Miejscowe zakłady obróbki kamienia produkują bloczki (kształtki) wielocegłowe, które stosowane są w budownictwie mieszkalnym, ze względu na mały ciężar objętościowy i własności techniczne zbliżone do własności termicznych cegły. Wapień Karsy, stacja kolejowa Łasice, odległe o 5 km od kamieniołomu. Wapień z okresu górnej kredy, drobnoziarnisty […]

DevURL
Partnerzy serwisu: