Dolomit libiążski

Cechy techniczne: ciężar objętościowy 2,69; wytrzymałość na ściskanie 612 kG/cm2, nasiąkliwość 1,9% wagowo; ścieralność na tarczy Boehmego 0,28 cm3/cm2; odporność na zamrażanie – zupełna. Standardowe wymiary bloków: 1,20 x 0,70 x 0,50 m. W Warszawie wykonano z dolomitu libiążskiego okładziny łączników między budynkami RIDM. Dolomit z lmielina. Kamieniołom położony jest w odległości 2 km od stacji kolejowej Imielin do Pszczyna. Skała drobnoziarnista, barwy żółtawej i żółtej. Cechy techniczne: ciężar objętościowy, wytrzymałość na ściskanie 1.200 – 1.500 kG/cm2; nasiąkliwość 1,22 – 1,98 wagowo ścieralne na tarczy Boehmego 0.47 cm3/cm2. Wymiary standardowe blokow 1,20 x 0,70 x Q,60 m. Wapienie zbite, potocznie zwane marmurami, występują w Polsce i są eksploatowane w dwóch okręgach: Kieleckim i Krakowskim. Marmury Kieleckie były eksploatowane w szeregu kamieniołomów położonych na południe i południowy zachód, w odległościach od jednego do 20 km, od Kielc. W samych Kielcach znajduje się stary zakład obróbki kamienia do którego dowozi się bloki z okolicznych kamieniołomów, z których w obecnej chwili eksploatowanych jest zaledwie. sześć. Pod względem występowania rozróżnia się trzy rodzaje wapieni-marmurów: pokładowe, żyłowe i dyslokacyjne. Tylko dwa pierwsze rodzaje mają znaczenie w budownictwie. Najbardziej rozpowszechnione są dworskie marmury pokładowe, a więc Bolechowice w odcieniu brązowym z ciemniejszymi plamami. Ołowianka w kolorze brązowooliwkowym z licznymi żyłkami białego i różowego kalcytu i ewce, wpadające w odcień szary. Z marmurów jurajskich najczęściej stosowanym jest marmur Morawica w kolorze kawy z mlekiem ze słabym użyleniem i licznymi widocznymi konkrecjami, a z marmurów cechsztyńskich zlepieniec różnej barwy otoczaków, eksploatowany na Czerwonej Górze pod Chęcinami, marmur Zygmuntówka barwy wiśniowobrązowej. Z marmurów żywicowych dużą wartość dekoracyjną wykazuje różowa, mocno użylona Zelejowa. [podobne: projektowanie wnętrz, beton architektoniczny, projektowanie wnętrz Kraków ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Przeczytaj też:
Stwierdzono pózniej, ze pierwsze zalamanie nastapilo wskutek kombinacji obciazenia dynamicznego oraz obluzowania sie 2-3 kotwic, które znajdowaly sie w poblizu ruchomej czesci mostu.

Pozostałe 12 pontonów zatonęło kolejno w ciągu 10 minut. W szczycie sztormu prędkość wiatru dochodziła do 140 km/h, a w podmuchach osiągnęła 160 km/h. Kiedy w 1961 r. oddawano most do użytku, już wówczas wyrażano, obawy, że dynamiczne działanie dużej fali może spowodować jego zniszczenie. Stwierdzono później, że pierwsze załamanie nastąpiło wskutek kombinacji obciążenia dynamicznego […]

Spekania wystepuja w wiekszosci mostów stalowych

Spękania występują w większości mostów stalowych, nawet starannie przeglądanych i w których na bieżąco są naprawiane uszkodzenia. Większość spękań jest wynikiem procesu wytwarzania stali, ale powstaje w związku z łączeniem elementów konstrukcji, np. przy przebijaniu lub wierceniu otworów albo przy spawaniu. Drobne uszkodzenia zwiększają się wskutek zmęczenia materiału i mogą osiągnąć wymiary krytyczne. Spękania kruche […]

Konstrukcja w Ashtabu miala rozpietosc 49,5 m

Konstrukcja w Ashtabu miała rozpiętość 49,5 m, szerokość 5,85 m i wysokość 6,0 m. Długość przedziałów kratownicy wynosiła 3,3 m. Żelazne stężenia łączyły pasy dolny i górny. Przez jedenaście lat most służył linii kolejowej, a jednak w końcu okazało się, że miał zbyt małą nośność. W śnieżną grudniową noc 1877 roku przejeżdżał przez most pociąg […]

DevURL
Partnerzy serwisu: